Opdrachten voor transportfirma
Eerste opdracht
Siemelink is gevraagd om te controleren of de constructie van een 68 ton zwaar transport met acht stuks kruisstoppingen (dit zijn steunpunten van azobé hout) uitgevoerd kon worden. Uit zijn berekening bleek, dat het transport zelfs met zes stuks kruisstoppingen verricht kon worden. Daarbij werd uiteraard wel rekening gehouden met de gereduceerde druksterkte loodrecht op de houtvezel en de materiaalfactor van hout. Bij de kortdurende gronddruk is gerekend met een waarde van 0,1 N/mm2. De gronddruk geeft en opwaarts gerichte belasting op de balken onder de kruisstoppingen, waardoor deze op buiging belast worden. Bij dit transport is de mate van excentriciteit van de belasting uitgerekend, waarbij de constructie nog net zou voldoen. Deze excentriciteit trad niet op, zodat de constructie voldoet.
Tweede opdracht
Berekening stempelafstanden voor verplaatsing 25 ton motor over onderkelderde dikke vloer van de begane grond van het hoogheemraadschap. Bij een stempelhoogte kan de grootste stempelkracht bepaald worden. Bij centrische gelijkmatige belasting volgt hieruit het draagoppervlak per stempel. Houdt echter rekening met een ongelijkmatige verdeling van de motorbelasting. Deze ongelijkmatige verdeling van de belasting op de vloer van de begane grond wordt minder ongelijkmatig doorgegeven op de stempels, vanwege de grote buigstijfheid van de vloer van de begane grond. Verder draagt de vloer een te berekenen deel van de belasting van de motor af op de kelderwanden. Daardoor kan de stempelafstand dicht bij de funderingswanden groter gekozen worden. Voor de stabiliteit worden zowel in langs- als in dwars richting per vijfde veld kruizen aangebracht. Stempels strak plaatsen, zodat deze bij belasting niet te veel vervormen. Het stempelplan is ook getekend.