Verbouwing brandweer
Verbouwing brandweerkazerne tot woonhuis aan de Stieltjeslaan te Utrecht
In de zuidwestgevel aan de tuinzijde wilde de opdrachtgever zoveel mogelijk openingen maken naar en uitbouw. Gekozen is voor twee naast elkaar gelegen circa 4,5 m grote openingen, die omhult worden door twee portalen met onderslagbalken. Uit grondonderzoek bleek, dat de grond een slechte draagkracht heeft en dat het grondwaternivo diep genoeg gelegen is, om de vloer ver uit te kunnen graven voor het verlagen van de begane grond vloer en voor toepassing van een dikke constructieve vloer. Gekozen is voor toepassing van het voordelige schuimbeton, omdat de vloer dan goed isoleert en door de dikte van de constructie sterk genoeg wordt om de aanzienlijke krachten van kolommen via de onderslagbalken te dragen. (omdat de buigsterkte van de vloer kwadratisch toeneemt met de dikte van de vloer). Er zijn dan geen dure heipalen meer nodig onder de portalen en onder de kolommen van de uitbouw voor de belastingsafdracht op de grond. De vloer is als een elastisch ondersteunde plaat berekend. De originele uitgewerkte negentig jaar oude fundering van de zuidwestgevel is een extra veiligheid voor het dragen van de portalen. Door alle verbindingen tussen de kolommen en de balken praktisch volledig momentvast uit te voeren, zijn de kolommen en balken gebouwd met het slanke HE180A profiel. Naast het voordeel van het gebruik van weinig duur staal is er ook het voordeel van een grote ruimte vrije tussen de HE180A profielen. De wens van de opdrachtgever om ook de muur tussen de portalen loodrecht op de zuidwestgevel van grote openingen te voorzien ter plaatse van de buitenwanden, is in verband met een goede belastingsafdracht van de wind naar de fundering zonder dure zware hulpconstructies niet haalbaar gebleken. De druk ten gevolge van het eigen gewicht wordt kleiner vanwege de grote openingen. De gereduceerde druk kan de trek ten gevolge van windbelasting ten gevolge van de grote openingen minder compenseren, zou de wand loodrecht de zijgevel ook van grote gaten worden voorzien, dan blijft er te weinig druk over om de trek van de wind voldoende te compenseren.